Lidt om Marte meo:
Marte meo metoden er udviklet af hollænderen Maria Arts. Metoden er blevet kendt
og udbredt i Danmark siden 1994. Metoden anvendes i familier, i dagplejen, i daginstitutioner,
på døgninstitutioner, på specialinstitutioner, uddannelsesinstitutioner, på plejehjem
og senest er skolen kommet til.
Marte meo er en meget konkret og løsningsorienteret metode, hvor vejledningen/rådgivningen
tager udgangspunkt i de ressourser der i forvejen er til stede hos personerne.
De 9 elementer for udviklingsstøttende kommunikation:
Voksen:
- Ser barnets initiativ
- Sætter ord på initiativet
- Selvværd/koncentration
- Venter på initiativ
- Dialog, mulighed for at forstå og dernæst svare
- Nævner
- Hvad der sker, skal ske, hændelser, handlinger, følelser
- Skaber forudsigelighed
- Nævner sig selv og egne følelser
- Bekræfter ønsket adfærd
- Skaber ja cirkler ”du må, du kan”
- Skaber selvtillid
- Triangulerer
- Introducerer barnet for andre personer, ting, fænomener, begreber og giver information,
færdigheder i socialitet
- Skaber selvtillid
- Klar start og klar slut
- Overskuelighed, forudsigelighed
- Turtagning
- Deler opmærksomheden mellem de tilstedeværende. Hvert barn bliver set og hørt, bliver
opmærksom på andre, lærer at indgå i sociale sammenhænge
- Positiv ledelse
- lærer barnet at håndtere nye, svære situationer (du kan, du må, JA
sådan, det var godt osv.)